|
Co zagraża ludziom i przyrodzie
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2953 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz zajęć: „Co zagraża ludziom i przyrodzie?” to jedna z propozycji jak kształtować postawę proekologiczną dzieci w wieku przedszkolnym. To sposób na budzenie odpowiedzialności za właściwe gospodarowanie zasobami Ziemi.
Temat zajęcia: „Co zagraża ludziom i przyrodzie?” Rodzaje aktywności dzieci: - słowna, ruchowa Cele ogólne:
- Zapoznanie dzieci z przyczynami zanieczyszczenia przyrody.
- Uświadomienie dzieciom skutków niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi.
- Określenie sposobów przeciwdziałania degradacji środowiska przyrodniczego.
- Podkreślenie piękna otaczającej przyrody.
Cele operacyjne:
- Zna przyczyny zanieczyszczenia przyrody.
- Potrafi wskazać sposoby zapobiegania dalszej degradacji środowiska.
- Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, na co dzień.
- Rozumie konieczność dbania o środowisko naturalne.
Metody:
rozmowa, opowiadanie, zadań stawianych do wykonania. Formy pracy:
z całą grupą; w małych zespołach; indywidualna. Środki dydaktyczne:
tablice graficzne przedstawiające różne środowiska przyrodnicze, tekst wiersza E. Burakowskiej „Ochrona środowiska”, gra planszowa – kostka pionki. Realizacja Część wstępna: Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu. Część zasadnicza:
- Nauczyciel prezentuje dzieciom podzielonym na 4 zespoły tablice graficzne przedstawiające różne środowiska przyrodnicze /las, łąka, morze, park/ zanieczyszczone przez człowieka.
- Dzieci uważnie oglądają tablice, odpowiadają o ilustracjach:
- co przedstawia?
- co się stało z środowiskiem?
- Nauczyciel formułuje problem do rozwiązania „Co zrobić aby wszędzie było czysto?” Recytuje wiersza E. Burakowskiej „Ochrona środowiska”.
- Dzieci słuchają wiersz, rozmawiają nt. jego treści. Próbują sformułować odpowiedzi na postawione problemy:
- co zrobić aby wszędzie było czysto
- czy wszystkie śmieci wrzucamy do jednego kosza
- dlaczego trzeba segregować śmieci
- dlaczego w naszych rzekach jest coraz to mniej ryb
- co zrobić aby woda w naszych rzekach, jeziorach była czysta, a ryby chciały w nich mieszkać
- czy nasze powietrze jest czyste
- co zatruwa nasze powietrze
- co możemy zrobić aby nasze podwórka, place zabaw były czyste i ładniejsze
- „Dbam o przyrodę” – gra planszowa, ściganka
- przypomnienie i utrwalenie sposobów ochrony środowiska;
- Dzieci grają w 4 zespołach w grę planszową narysowaną z pomocą nauczyciela na dużym arkuszu papieru. Przestrzegają samodzielnie ustalonych reguł gry:
- zespół, który wyrzuci szóstkę rozpoczyna grę
- jeżeli pionek trafi na pole oznaczone rysunkiem zespół wykonuje wskazane polecenie np. rzuciłeś papierek wracasz na start, podeptałeś trawnik cofasz się o 5 pól, posadziłeś drzewko przesuwasz się o 5 pół do przodu
- wygrywa ten zespół, który jako pierwszy dotrze do mety.
Część końcowa: Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zabawie – zajęciach. Plansze z grą umieszcza w kąciku przyrody, chętne dzieci będą mogły w nią zagrać w wolnych chwilach. Opracowanie Joanna Opalińska Przedszkole Publiczne Pilzno |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|